מסעות החיים: מה אנו לומדות מפרשת מסעי בגיל המעבר

לאחרונה אני חושבת הרבה על המסע האישי שלי בגיל המעבר וכמה הוא שונה ממסעות קודמים בחיי, למשל המסע של ההריונות והלידות של שלושת ילדי.  עברתי תהליך של שינוי לאורך השנים, ובכלל אני חושבת שכולנו עוברות עם הגיל תהליך מתמשך של למידה והתפתחות. פרשת השבוע, פרשת מסעי, מדברת בדיוק על זה.

המסע כדרך חיים

בפרשת מסעי מסופר על 42 המסעות שעברו בני ישראל במדבר. כל מסע היה בעל משמעות, כל עצירה הייתה רגע של לימוד והתבוננות. עבורי, המסע הזה מזכיר את החיים שלנו, הנשים בגיל המעבר. תקופה זו היא לעיתים קרובות מלאה בשינויים ובאתגרים. פתאום אנחנו מתמודדות עם שינויים הורמונליים, ילדים שעוזבים את הקן, הורים מזדקנים ושאלות לגבי מה שהשגנו עד כה ומה עוד נשאר להשיג.  

התקופה הזו יכולה להרגיש כמו מדבר, מקום שבו לפעמים אנחנו מרגישות לבד או חסרות כיוון. אבל כשאנחנו מתעמקות במשמעות של המסעות, אנחנו מגלות שהשינויים האלו הם חלק ממסע החיים שלנו. אנחנו לומדות להכיר את עצמנו מחדש, לפתח חוזקות חדשות ולהתגבר על מכשולים שלא ידענו שנעמוד בפניהם. 

המסע הוא לא רק הדרך, הוא המטרה

לעיתים קרובות אנחנו שואפות להגיע ליעד מסוים: לשדרג את הקריירה, להגיע לגיל פרישה, לראות את הילדים מצליחים ולהיות בשלב שבו אנחנו יכולות לנוח וליהנות. אבל כמו שבני ישראל למדו במדבר, המסע עצמו הוא זה שבונה אותנו. כל שלב במסע, עם כל האתגרים וההצלחות שבו, הוא שמוביל אותנו להיות הנשים שאנחנו היום. 

החוכמה היא ללמוד ליהנות מהדרך, מהתהליך. במקום לראות את השינויים הפיזיים והרגשיים כקשיים, עלינו לראות בהם הזדמנויות לגלות מחדש את עצמנו, לפתח תחביבים חדשים, לחזק קשרים ישנים וליצור קשרים חדשים.   

אני עדיין לומדת איך ליהנות מהדרך. זה לא פשוט לי.  לפעמים אני רוצה כבר להגיע ליעד.  אני מזכירה לעצמי כל פעם מחדש ש"הדרך חכמה מההולכת בה". כלומר, החיים שלי, עם כל האתגרים וההפתעות שבהם, יביאו אותי לחוכמה ולהבנה עמוקה יותר על עצמי.  הדרך עצמה, למרות שהיא לפעמים נראית קשה ולא ברורה, מכילה את התשובות לשאלות שלי ואת השיעורים שאני זקוקה להם כדי לצמוח ולהתפתח.

בואו נחשוב על זה:

  • החוכמה שבשינויים: אנחנו עוברות שינויים רבים בגיל המעבר – פיזיים, נפשיים, משפחתיים ומקצועיים. כמו התחנות במדבר, גם השינויים הללו הם חלק מהדרך שלנו. הדרך עצמה מלמדת אותנו להתמודד עם השינויים, לקבל אותם ולהשתמש בהם כדי ללמוד ולצמוח.
  • הדרך היא המורה שלנו: כל אתגר שאנחנו פוגשות, כל מכשול שאנחנו מתגברות עליו, מלמדים אותנו משהו חדש על עצמנו. אנחנו לומדות על החוזקות שלנו, על המקומות שבהם אנחנו צריכות לשפר ועל הדרך שבה אנחנו יכולות לתמוך זו בזו.

קישור לחיי היומיום של נשים בגיל המעבר

שינויים הורמונליים: בגיל המעבר, אנחנו חוות שינויים הורמונליים שיכולים להשפיע על מצב הרוח, על האנרגיה, ועל ההרגשה הכללית שלנו. זה הזמן להקשיב לגוף שלנו וללמוד מה הוא מנסה ללמד אותנו. האם אנחנו צריכות לשנות את התזונה שלנו? להקדיש יותר זמן למנוחה? למצוא דרכים חדשות להרגיע את הנפש? הדרך עצמה מלמדת אותנו להיות יותר מודעות וקשובות לעצמנו.

כמו המסעות במדבר, גם שינויים הורמונליים יכולים להיות בלתי צפויים ולא פשוטים. אבל הם גם מזמנים לנו אפשרות להתבונן פנימה, לשאול את עצמנו מה אנחנו באמת רוצות ואיך אנחנו יכולות להרגיש טוב יותר עם עצמנו.  

הקן מתרוקן: כשהילדים עוזבים את הבית, זה יכול להרגיש כמו מדבר ריק – אך זו גם הזדמנות למלא את החלל הזה במשהו חדש. האם יש תחביב שתמיד רציתן לנסות ולא היה לכן זמן? האם ישנן חברות שאיתכן לא נפגשתן זמן רב? הדרך, גם כשהיא נראית ריקה, מלמדת אותנו את הערך של יצירת קשרים חדשים והעמקת קשרים קיימים.

התחושה הזו של "קן ריק" היא לא קלה, אבל היא גם הזדמנות מצוינת לפנות זמן לעצמנו. להתחיל חוג חדש, לצאת לטיולים, ואפילו לטפח את הזוגיות או את החברויות.  

הקריירה וחיפוש אחר משמעות אישית: לעיתים קרובות, בגיל המעבר, אנחנו מתחילות לחפש משמעות חדשה בחיינו. מה המטרה שלנו? איך אנחנו יכולות לתרום לעולם? המסע הזה של חיפוש משמעות יכול להיות מרגש ומפחיד כאחד. הדרך החכמה מלמדת אותנו להקשיב ללב שלנו, לזהות את הדברים שמרגשים אותנו ולקחת צעדים קטנים לקראת הגשמתם.

בדיוק כמו במסעות של בני ישראל, אנחנו עוברות תקופות של חיפוש. חיפוש אחר משמעות, חיפוש אחר מקום שבו נרגיש שייכות. זו הזדמנות להעמיק בקשרים שלנו עם אנשים שאכפת לנו מהם ולמצוא דרכים חדשות לתרום לעולם שסביבנו.

תרגיל לשבת:

שבת היא הזדמנות נפלאה לקחת הפסקה מהמירוץ היום-יומי ולהתחבר לעצמנו. אני מזמינה אתכן לחשוב על מסע אחד שעברתן לאחרונה, ולשאול את עצמכן: מה למדתי ממנו? כיצד הוא תרם לצמיחה האישית שלי?  

השבת הזו אני מזמינה אתכן לחשוב על המשפט "הדרך חכמה מההולך בה". שאלו את עצמכן: איזו חוכמה אני יכולה למצוא בדרך שאני עוברת? מה אני לומדת מהאתגרים שבחיי?

אני מאחלת לכולנו שבת שלום ומלאת חוכמה, שתוביל אותנו להקשיב ללב שלנו, ללמוד מהדרך ולהיות גאות בכל מה שאנחנו משיגות במסע החיים שלנו. 🌸

Scroll to Top